zondag 16 maart 2014

Beenmergpunctie

Als je te maken krijgt met een vorm van lymfklierkanker is een van de eerste onderzoeken die uitgevoerd worden, de beenmergpunctie. Dit klinkt misschien eng, maar het onderzoek valt alleszins mee, althans dat is mijn ervaring van de keren dat het bij mij gedaan werd. Je hoeft geen extra maatregelen te nemen en ook na afloop ondervind je weinig hinder. Meestal duurt het een dag of tien voor er een uitslag bekend is, die met je doorgesproken wordt. Bij mij werd een week na dit onderzoek een ct-scan gemaakt van het hele lichaam om te zien of er in het lichaam lymfomen zijn ontstaan. Bij het gesprek dat een week later plaatsvond, in mijn geval, met de hematoloog, werden de uitslagen van de verschillende onderzoeken (bloed, punctie en ct-scan) besproken en daarna een behandeltraject voorgesteld en ingezet. In mijn geval wait-and-see, aangezien de ziekte toen nog niet erg agressief was.
Als er aanleiding toe is, de bloedwaarden veranderen in negatieve zin, of er worrdt vermoed dat de ziekte zich agressiever gedraagt, zoals in mijn geval, dan volgt er een herhaling van de hele cyclus aan onderzoeken. Ook kan er, als er een vermoeden is dat er een andere antistof in je bleod aanwezig is, een vetbiopt genomen worden. Dit laatste kan slechts in een beperkt aantal ziekenhuizen.
Het filmpje is overigens niet gemaakt voor patiënten, maar is een instructiefilmpje. Het geeft wel een goed beeld van wat er tijdens het onderzoek gebeurt.
Ik ben nog op zoek naar geschikte filmpjes m.b.t. een ct-scan en een pet-scan. Zodra ik ze gevonden heb worden ze geplaatst.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten