donderdag 18 februari 2016

Tijd voor mezelf

Na een kleine drie weken in Nederland te zijn geweest, ben ik nu al weer een tijdje in Oostenrijk en ben van plan een week of zes hier te blijven.
In Nederland moest ik een aantal zaken afhandelen en verschijnen op afspraken die ik had gemaakt. Voorlopig staat er even niks op de rol en kan ik doen en laten wat ik wil. In de Nederland periode viel het me op dat ik meer geconfronteerd werd met de gevolgen van het ziek zijn. Dat had natuurlijk te maken met de twee bijeenkomsten van lotgenoten waar ik heen ging en het verplichte bloedprikken, maar ook fysiek liep ik tegen wat verschijnselen aan. Ineens weer een koortsaanval en soms verkramping van onderbeenspieren. In Oostenrijk had en heb ik daar eigenlijk nooit of niet noemenswaardige hinder van. Op zich is dat eigenaardig, want uit contacten die ik heb met andere Waldenströmers blijkt dat zij juist meer hinder hebben zodra temperaturen dalen. In Nederland werd me nog telefonisch meegedeeld dat er nauwelijks veranderingen waren in mijn bloedbeeld, en dat het IgM een klein beetje hoger was geworden. Niet iets om bezorgd over te zijn.
Tijdens de Behouden Huys contact-avond kwam onder andere aan de orde wat men eigenlijk aan alternatieve zaken zoal onderneemt onder invloed van het ziek zijn. Een enkeling houdt zich er wel mee bezig, al werd wel aangevuld dat het “baat het niet, het schaadt ook niet” principe belangrijk werd gevonden. Daar ben ik het overigens niet mee eens. Maar al te vaak worden allerlei zaken aangeboden zoals mindfulness, yoga(-therapie), verscheidene vormen van meditatie en dergelijke die in feite niets toevoegen aan het welbevinden, laat staan het welzijn, van een patiënt. Wel worden er schijnresultaten geboekt, maar bij nadere beschouwing kan het zelfs, als je niet een beetje assertief bent, een averechts effect hebben. Gelukkig is men zich bij het Behouden Huys bewust van deze negatieve component van dergelijke zaken en men houdt dit dan ook altijd in het oog. Jammer genoeg bestaan er ook veel zelfverklaarde "experts" op dit gebied, die vaak meer schade dan goed doen in dergelijke gevallen. Ik heb zelf negatieve ervaringen met dergelijke groepjes, waar vaak de grootst mogelijke onzin tot waarheid wordt verklaard. Maar ja een beetje charismatisch figuur is kennelijk in staat je van alles te laten geloven.

Goed, ik zit nu al weer zo’n beetje drie weken in Oostenrijk, en zal hier ook nog zeker drie weken blijven. Misschien wordt het nog wat langer. Met Pasen wil ik in ieder geval weer hier zijn, en ik weet niet of het zin heeft om voor een weekje terug naar Nederland te gaan.  Dit laatste geeft trouwens een heerlijk gevoel, geen verplichtingen en kunnen doen en laten wat je wil in je eigen tempo en op je eigen manier. Ik hoop dat nog lang vol te houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten