woensdag 15 juni 2016

Een beetje duidelijkheid

De zaak komt plotseling in een stroomversnelling. Vorige week was ik bij mijn huisarts. Hij stelde vast dat de behandeling tot nu toe geen effect had gehad, maar dat de symptomen alleen maar waren verergerd. Hij controleerde gelijk mijn HB-waarde en zag dat die in een periode van drie weken met dertig procent was gedaald. Ver onder het aanvaardbaar minimum. Hij besloot om meteen contact op te nemen met de uroloog en deze te bewegen om onmiddellijk in actie te komen. De afspraak die op 21 juni stond is verplaatst naar de volgende dag,  8 juni.
De volgende dag zat ik dus bij de uroloog. Gelijk een urine-  en bloedonderzoek gedaan. Er zaten inmiddels bloedstolsels in mijn urine. Advies: zo veel mogelijk drinken. Als het plassen niet meer gaat, meteen langskomen om de blaas te laten spoelen. Gelukkig is het zover niet gekomen. Er werd afgesproken om een cystoscopie te doen en een ct-scan te laten maken. Beide zaken heb ik vorig jaar al eens meegemaakt, dus ik weet wat me te wachten staat. Verder werd me meegedeeld, dat er een verdenking op een blaastumor bestond. De rest van de week was het afwachten geblazen. Zaterdag toch naar de golfbaan geweest en zelfs in een laag tempo een rondje gespeeld. Het ging natuurlijk voor geen meter. Ik had het idee dat ik geen last had van vervelende gedachten, maar kennelijk is er op de achtergrond toch wat onrust aanwezig. De dag ervoor ben ik nog in Groningen geweest en ben daar met mijn eerste lotgenotengroepje wezen lunchen. Eén van hen heeft blaaskanker (in remissie) en ik kreeg behoorlijk wat informatie.
Vandaag, 15 juni was ik aan de beurt voor de cystoscopie. Mijn zoon was mee. Het werd al gelijk duidelijk: er zitten een aantal tumoren in mijn blaas. De bloeding is gelukkig gestopt. Bij het gesprek dat volgde na het onderzoek, waarbij mijn zoon aanwezig kon zijn, kreeg ik te horen dat ik blaaskanker heb, dat nog niet duidelijk is of de tumoren kwaadaardig zijn en dat afhankelijk daarvan en hoe die tumoren zich genesteld hebben er mogelijkheden zijn om curatief te behandelen. En zo niet, dan zie ik wel weer verder. Voorlopig staat er nog een ct-scan op de rol om te zien of er nog andere gekke dingen aan de hand zijn, en heb ik afspraken met anesthesist en de verpleegafdeling en moet ik verschijnen op het medicatiespreekuur. Het normale gedoe dus. Daarna volgt er een operatie en wordt bekend hoe het verder zal gaan.

Tsja, daar sta je dan. Het gesprek met de uroloog hakte er wel even in, maar tijd om het te laten bezinken was er niet meteen. Eerst moest ik nog naar de verschillende afdelingen om afspraken vast te leggen. Daarna kon ik het ziekenhuis uit. We hebben even op een bankje gezeten, en daar kon ik me wel wat overgeven aan de emoties die dit toch met zich meebrengt. Gelukkig sta ik weer met beide benen in de realiteit en besef dat aandacht besteden aan de zaken die kunnen, beter is dan blijven piekeren. Daar dus maar mijn aandacht op richten, en zorgen dat ik conditioneel weer fit wordt. Al met al een bijzondere dag, deze 15de juni, nota bene de verjaardag van mijn jongste dochter. Daarom heb ik maar een fles wijn open getrokken om dat heuglijke feit te vieren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten