maandag 5 september 2016

Weer (even) thuis.

Zoals ik eerder meldde moest ik afgelopen vrijdag weer onder het mes. Er zou dezelfde strategie gehanteerd worden als bij de vorige operatie, dus eerst op de gebruikelijke manier proberen de stents te plaatsen en bij problemen een benadering via de rug. Om half één was ik aan de beurt en rond half vijf was ik weer op de afdeling. Ik kreeg te horen dat de operatie goed gelukt was en dat als alles normaal zou gaan ik de volgende dag naar huis zou kunnen.
De volgende ochtend kwam mijn uroloog langs met nog wat meer informatie over wat extra zaken die men gedaan had, onder andere het nemen van biopts en opnames van de linker ureter. Er waren wat verdachte plekjes waargenomen en nu wordt bekeken hoe daar mee om te gaan kreeg ik te horen. Ik werd vervolgens losgekoppeld van de apparatuur, zodat ik even kon gaan zitten. Dat kreeg ik niet zelfstandig voor elkaar en toen ik met wat hulp toch zat draaide de hele wereld voor mijn ogen. Mijn uroloog besloot dat ik nog minimaal een nacht zou moeten blijven en dat ik deze dag zou moeten proberen weer zover te komen dat ik weer zelfstandig kan zitten, staan en een stukje lopen. Ik voelde me doodongelukkig maar besefte, en dat bevestigde de uroloog, dat in korte tijd vier keer een redelijke tijd onder narcose zijn en een behoorlijke bloedarmoede daar debet aan zijn. De rest van de dag stond in het teken van oefenen, en uiteindelijk kon ik weer redelijk lopen. Aan het eind van de middag was ik behoorlijk moe en dat zorgde er ook voor dat de emotionele belasting de ruimte kreeg. Gelukkig was er steun in de vorm van een verpleegkundige met een luisterend oor en voldoende tijd.
De nacht verliep onrustig. Last van polyneuropathie en onrust in mijn hoofd. Gelukkig nauwelijks pijn.
De zondag moest ik nog wel tot halverwege de middag blijven, aangezien er nog wat tests gedaan zouden worden, maar uiteindelijk kon ik rond vier uur naar huis.
De afgelopen nacht verliep behoorlijk. Niet te vaak wakker, nauwelijks polyneuropathie en geen pijn.
Morgen moet ik weer terug naar het ziekenhuis om de voorbereidingen te doen voor de volgende operatie. Ben er de halve dag mee bezig, maar er gebeuren verder geen vervelende zaken. De volgende operatie zal van een andere orde zijn dan wat ik tot nu toe heb meegemaakt. Er zal heel wat uit mijn lijf verwijderd worden en hopelijk kan men dan ook iets doen aan de linker ureter. De opname zal sowieso meer dan vijf dagen duren. Ik wacht maar af. Donderdag heb ik een afspraak met de uroloog en vrijdag de eerste chemo/immuno behandeling. Al met al een drukke week die vooral gevuld is met zaken die met het ziek zijn te maken hebben.

De afgelopen periode kreeg vaak te horen hoe ik het voor elkaar krijg om positief te blijven. Ik moet echter toegeven dat dat lang niet altijd lukt, en dat er ook momenten zijn dat emoties om ruimte vragen. Gelukkig kan dat, omdat ik me bij de mensen die ik in mijn omgeving toelaat veilig voel. En verder probeer ik niet te grote stappen te maken en steeds korte doelen te stellen. Ik begin wel steeds meer het gevoel te krijgen dat het uiteindelijke resultaat niet positief zal zijn. Voorlopig houd ik die gedachte zo veel mogelijk op afstand en probeer als het kan optimaal te genieten van het moment.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten