maandag 31 maart 2014

Een rustige week.


Deze week was een heerlijk rustige. Daarom ga ik hier even in op een vraag van een lotgenoot, die wilde weten waarop je moet letten als je ter ondersteuning psychologische hulp inschakelt.

Ik heb hier al eens vermeld, dat ik regelmatig naar het Behouden Huys in Haren ga. Mijn keuze voor dit instituut is een eenvoudige: een ander psycho-oncologischinstituut is er gewoon niet in Noord Nederland . Er zijn natuurlijk legio zgn. therapeuten die hun diensten aanbieden, maar daar zou ik, als ze niet BIG geregistreerd zijn nooit voor kiezen, aangezien je er bijna altijd van uit kunt gaan dat je dan te maken hebt met een beroepsmatige hobbyist of een beunhaas, die meent professioneel bezig te zijn. Laat je ook niet afleiden door certificaten van beroepsverenigingen of nummers waaronder men vermeld staat bij zo’n vereniging. Juridisch heb je niets aan zo’n vereniging en ook de Europese erkenning is een afleidingsmanoeuvre. De titel “therapeut”is geen beschermde en ook de bevoegdheid om een diagnose te stellen is nietszeggend. Iedereen mag dat, een opleiding is niet vereist, en als er al een opleiding genoten is, dan gebeurt dat meestal door zelfverklaarde opleiders, die je in een paar weekenden of zaterdag volledig bevoegd maken.
Is dit nou een hetze tegen allerlei vormen van kwakzalverij? Nee, het is slechts een waarschuwing. Geestelijke gezondheidszorg moet je net zo serieus nemen als je fysieke kwaal, en ik neem aan dat je als je kanker hebt toch echt terecht komt bij een universitair geschoolde arts, dus lijkt het me niet meer dan logisch dat ingeval van geestelijke gezondheid hetzelfde criterium opgaat. Maar ieder moet natuurlijk doen wat bij hem of haar past.

De week.

Dinsdag. Er was een bijeenkomst van de lotgenotengroep. De laatste reguliere. Soms komen er bijzondere zaken aan de orde. Deze keer kwam bij een paar deelnemers de invloed van het ziek zijn op relaties aan de orde. Wat duidelijk werd, dat door het patiënt zijn, er in de relatie zaken veranderen, sluimerende problemen uitvergroot worden, met alle gevolgen van dien. Omwille van de privacy ga ik hier niet verder op in. We hebben nog één terugkom bijeenkomst in april. Op informele manier wordt buiten het Behouden Huys nog wel doorgegaan. De middag heb ik behalve wat huishoudelijke klusjes niets meer gedaan. ’s Avonds vroeg gaan slapen.
Woensdag moest ik naar mijn werk. Ik heb een leuke, maar intensieve klus. De middag ben ik dan ook in de ruststand gegaan. Vroeg in bed die avond.
Donderdag doe ik meestal boodschappen, en ook deze dag dus. ’s Middags belastingzaken regelen en de rest van de dag in de rust.
Vrijdag. Weer naar mijn werk. Niet zo veel uitgevreten. Wel een afspraak gemaakt om de zaterdag te gaan golfen.  ’s Middags bloedprikken. Verder rust.
Zaterdag. Laat uit bed gekomen en ’s middags een qualifying kaart gelopen. Heerlijk weer. De score was bij mij voldoende, maar niet goed genoeg om mijn handicap te verbeteren. Mijn partner scoorde beter, maar dat was ook de bedoeling. Ik maak me er niet druk om. De avond op de bank gebivakkeerd.
Zondag. Totale rust. Heerlijk in bad gelegen, maar het te warme bad veroorzaakte achteraf wat hoofdpijn. Nou ja, dat had ik natuurlijk kunnen weten. Te warme baden veroorzaken vaak een wat verhoogde bloeddruk. Beter niet weer doen dus. Vroeg naar bed gegaan.

De hele week geen noemenswaardige extra last van het ziek zijn gehad. Wat mij betreft blijft het zo.

Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten